Elbilsguide, grunderna


När man parkerar en elbil vid en offentlig laddplats, händer det inte sällan att man snabbt får sällskap och många frågor. Vad kostar det att ladda? Hur lång tid tar det att ladda? Hur långt kommer man med en laddning? 


Charging in parking garage
Laddning i ett parkeringshus

För att svara på de vanligaste frågorna på ett lite grundligare sätt än vad man hinner göra under dessa korta möten, gjorde vi en liten elbilsguide. 

1. Kort om utrustning. 
2  Vardagsladdning hemma 
3. Vardagsladdning på offentliga laddplatser 
4. Snabbladdning på långresor

Utrustning

Vi börjar med det handgripliga. I vår Nissan Leaf finns det två laddningskontakter under en lucka i fronten: en för laddning till vardags och en annan för snabbladdning på längre resor.



Charging Plugs Nissan Leaf
Snabbladdning på gång

Bilen levereras med två stycken kablar för vardagsladdning: en för laddning i vanlig hushållskontakt och den andra för laddning i laddstolpe/laddbox. Den senare kallas  "Mode 3 Type 2”. Detta monster till namn består av två delar. "Mode 3" är ett intelligent laddningssätt där bilen och laddplatsen kan kommunicera för att övervaka laddningen. Kontakten som används för vardagsladdning av elbilar kallas för ”Typ 2” eller Mennekes vilket är bra att känna till när man letar efter laddplats i karttjänster. Läs mer om de olika begreppen här.


Mode 3 Type 2
"Mode 3 Type 2" för laddstolpe/laddbox

Den medföljande adaptern på den andra kabeln gör att en helt vanlig elkontakt (och vanlig säkring) där hemma kan användas. Den vanliga jordade elkontakten som vi alla känner kallas för ”Schuko” (från tyskans Schutzkontakt) i elbilsvärlden. I andra ändan av denna kabel sitter även där en kontakt av "Typ 2" som passar i bilen.


Home Charging Adapter
Kabel med adapter mellan schuko- och Typ 2-kontakt

Vardagsladdning hemma i villa


Det som vi kallar för vardagsladdning gör man till exempel hemma i en vanlig hushållskontakt i garaget eller i parkeringshus eller offentlig laddstolpe medan man själv jobbar, turistar eller shoppar. 

Om du bor i en villa, bör du absolut anlita en behörig elektriker som kontrollerar uttagets och elsystemets skick. Läs även tips i bilens instruktionsbok, t ex använd enbart jordade kontakter och använd inte skarvsladdar. Det kan vara klokt att investera i en laddbox för hemmabruk för ökad elsäkerhet och laddhastighet om du bor i en villa. Särskilt eftersom det finns generösa bidrag för dessa i Sverige.


 Gör inte så här - adaptern ska inte ligga på marken!

Om du laddar hemma med vanlig stickkontakt får du en effekt på 3,6 kW vilket förenklat innebär att du kan fylla ett batteri med kapaciteten 36 kWh på 10 timmar (3,6 x 10). Vår Nissan Leaf har ett batteri med 40 kWh kapacitet vilket innebär att då kan man nästan ladda helt fullt på en natt.



Dock är det så att man sällan kör batteriet helt tomt – eller laddar det helt fullt. Detta är en omställning från fossila bilars tankning. Ofta ser man siffror i biltester och liknande på laddtid från 0-100% men både 0 och 100 är ganska ovanliga siffror i dessa sammanhang. Till vardags kör man ju inte så många mil. Den typiske elbilisten kanske låter batteriet laddas upp till 80-85% kapacitet på natten, för att sedan ha 30-40% kvar på kvällen när man återvänder hem. Detta är också klokt med tanke på batteriets livslängd. Dagens batterier (inklusive mobiltelefoners batterier) slits snabbare om de hela tiden laddas upp till 100 %  - eller laddas ur helt.


Exempel på laddkostnad i Sverige

På vårt sommarställe är elpris för grön el ca 2 kr / kWh (nätavgift + elavgift). En typisk hemmaladdning på 20 kWh kostar alltså ca 40 kr . På 20 kWh kommer vi ca 133 km eftersom genomsnittsförbrukning är 15 kWh per 100 km. Detta ger en milkostnad på ca 3 kr (40 kr /133 km).

Vardagsladdning med offentlig laddstolpe

För oss som bor i lägenhet så innebär vardagsladdning att vi någon gång i veckan kör till ett offentligt parkeringsgarage eller laddgata i närheten. Stockholms stad har infartsparkeringar vid vissa tunnelbanestationer och pendelstationer och kommer man dit innan kl 9 så får man stå och ladda hela dagen för 15 kr. Eller gratis om man har SL:s månadskort.  På flera ställen i Stockholm finns nu även "laddgator" med många laddstolpar. Dessa är bra för nattladdning, särskilt om man har boendeparkering.  

Charging in Amboise, France


Ibland är det praktiskt att även fylla på batteriet när du handlar, turistar eller jobbar. Då finns det offentliga laddstolpar som är en tjänst som erbjuds av till exempel parkeringsbolag, kommuner eller shoppingcenter. Det normala är då att du tar fram Mode 3 Type 2-kabeln som kom med bilen och pluggar in i bilen och laddstolpen. Det finns även stolpar som har en fast kabel av samma typ.

Ibland är denna tjänst ”gratis” och laddningen startar direkt – då ingår elkostnaden i det som du redan betalar för själva parkeringen. I andra fall behöver du betala för laddningen, vanligtvis med ett RFID kort eller en mobil-app. 

Ofta är kostnaden 3-5 kr per kWh  för att täcka investeringskostnaden för själva stolpen etc. Å andra sidan, då kan även effekten och därmed laddhastigheten vara högre än hemma, till exempel 6 kW istället för 3 kW. Nissan Leaf kan inte ta emot mer än 6,6 kW via ”vardagskontakten”, men andra bilar har inte nödvändigtvis den begränsningen.

Är du orolig för att någon ska stjäla din kabel medan du laddar? I Nissan Leaf låses kabeln elektromagnetiskt när den laddar och ofta låses den även på samma sätt i laddstolpen. Om låsfunktionen saknas i din bil, brukar ett vanligt hänglås räcka bra.


Snabbladdning på resan


Det tredje sättet att ladda bilen på är med offentliga snabbladdningsstationer. Dessa befinner sig oftast på vägarna mellan städer och används mest för långresor. Eller ibland av den som glömt eller inte haft möjlighet att vardagsladda. För snabbladdning används laddstationens fasta kabel. Snabbladdningsstationer erbjuds oftast av kommersiella aktörer som t.ex. Fortum, Vattenfall, Bee (tidigare Clever) och Tesla. I undantagsfall erbjuds även gratis snabbladdning (till exempel matkedjan Lidl och vissa kommuner).

Fast charging in Aire de Phalimpin France
Ibland är laddplatserna välgömda

Typiskt har dessa en effekt på 50-100 kW (istället för vardagsladdningens 3-6 kW) vilket i vårt fall teoretiskt skulle kunna erbjuda 0-100 % laddning på ca 1 h. Men som vi tidigare nämnt laddar man dock sällan från 0-100 %. På en långresa är det mycket mera förmånligt att pendla mellan t ex 10-15 % upp till 80-85 %. Detta eftersom laddningshastigheten är mycket högre i detta intervall och så sliter det mindre på batteriet. I vissa fall betalar man per minut och då vill man inte heller betala för att fylla de sista 10 % - vilket tar lång tid på grund av batteriernas egenskaper. 

På en långresa så kan detta alltså innebära ett stopp på 20-30 minuter för kaffe, lunch eller sightseeing var 20:e mil om man som vi har en ganska ”el-törstig” bil med litet batteri. Nyare elbilar klarar 30-40 mil vid motorvägskörning. Den distansen motsvarar ungefär de engelska elbilisternas begrepp “bladder range”.

Waiting for car to charge
I Tyskland finns det goda alkoholfria öl

Kostnaden för snabbladdning är oftast 50-100% dyrare än användning av vanliga offentliga laddplatser. Prismodellerna ser olika ut: fast kostnad per laddtillfälle, kostnad per kWh eller minut eller en kombination av alla dessa! Man betalar oftast via ett laddkort, RFID-bricka eller mobil-app.


Fast charging in Kolding and payment methods



För att välja rätt laddplats är det viktigt att känna till att det finns olika standarder och därmed olika kontakter för snabbladdning:

  • Nissan Leaf är japansk och där används Chademo kontakt, som är mycket vanligt förekommande i Japan och Europa. Dock utrustas få nya bilar som säljs i Europa med Chademo kontakt.
  • Europeiska biltillverkare har tagit fram en konkurrerande standard CCS som är på frammarsch - även för asiatiska bilar i Europa. Inom CCS världen satsas det mycket på framtidens snabbladdare på 100-250 kW. Och framtiden är som bekant snart här.
  • Tesla har en egen standard och ett helt eget nätverk av snabbladdstationer runt världen, vilket är en stor fördel för Tesla-ägare. Nyare Teslor har även CCS kontakt som standard och kan laddas på både Teslas laddare och publika CCS laddare.
  • I Kina finns ytterligare en snabbladdningsstandard, men det är nog inte så många av våra läsare som tar bilen dit.


Att hitta laddplatser


Det finns ett flertal kartbaserade tjänster på internet där man kan söka efter närliggande offentliga laddplatser. Tjänsterna är antingen kommersiella eller baserade på crowdsourcing, då rapporteras data in av bilisterna själva. I Sverige, Finland och Danmark rekommenderar vi uppladdning.nu för att söka laddplatser. Databasen är mycket komplett och av hög kvalitet. Även bilarnas navigationssystem är nuförtiden uppkopplade mot databaser med laddplatser – med varierande kvalitet. De kan föreslå lämpliga laddstopp på den rutt som du ställt in för navigering. Laddplatserna är ofta uppkopplade och man kan därför i vissa tjänster se laddplatsens status: upptagen / ledig / trasig.



Uppladdning.nu and Chargemap showing status
Uppladdning.nu & Chargemap




Även om du har en position på en karta eller adress så kan det vara en utmaning att hitta rätt. Ofta står laddplatserna ganska undanskymda i industriområden, parkeringsgarage eller bakom en bensinmack, utan någon skyltning. Du kan jämföra detta med bensinmackar som har stora lysande skyltar och även skyltning längs vägen. Tips: zooma in kartan i din mobil-app rejält - om du har tur är GPS positionen korrekt angiven och du kan hitta laddplatsen utan problem. Eller så har någon tidigare elbilist skrivit en hjälpsam kommentar i appen.

Uppladdning.nu showing comments and reports from users
Uppladdning.nu


Betalningssätt

Att betala för laddning inte så enkelt som man kan tro. Ofta måste du registrera dig och ditt betalkort hos olika lokala laddplatsoperatörer och / eller få ett laddkort eller bricka skickad till din hemadress. Det senare är opraktiskt när du är på resa. Man skulle önska att man kunde ta fram sitt vanliga Visa / Mastercard och blippa på laddplatsen, utan några extra kort eller registreringar. Men det är ovanligt, tyvärr.



Payment methods for public charging of electric cars


Det är värt besväret att skaffa ett par laddkort och att registrera sig i ladd-appar, som fungerar i den landsända där du rör dig ofta. Undersök vilka leverantörer som har gott om laddplatser med hjälp av söktjänsten uppladdning.nu

För Stockholmsområdet och östra Sverige har vi skaffat laddkort från Vattenfall/InCharge, Bee, Fortums och finska Virta (som ger tillgång till eONs laddnätverk plus andra roamingpartners). Vi tar ibland bil till Finland och där har Fortum och Virta gott om laddstationer.

Enligt vår erfarenhet är de flesta av ladd-apparna ganska opålitliga - till skillnad från RFID brickor/kort.  Man kan spara mycket frustration genom att ha tre till fyra RFID brickor till hands.


Fortum and Virta charging points in Finland
Fortum & Virta
Sidan uppdaterad 2020-08-23












Comments