Sähköauto-opas, osa 7 - Elbilsguide, del 7

Käytännön vinkkejä pitkille matkoille Nissan Leafilla - Några praktiska tips på långresa med Nissan Leaf 


Sosiaalisissa ja sähköautomedioissa on ollut aika paljon kirjoituksia Nissan Leafin vuoden 2018 mallista. Syynä on muista sähköautoista löytyvän akkupaketin aktiivisen jäähdytyksen puuttuminen ja se, että Nissanin tiedottaminen asiasta on ollut epämääräistä. 

Det har varit en hel del skriverier i elbils-press och sociala medier kring Nissan Leaf av årsmodell 2018. Det kommer sig av att den till skillnad från många andra elbilar saknar aktiv kylning av batteripaketet samt att Nissan varit otydliga kring detta i sin marknadsföring.

#RapidGate

Jäähdytyksen puuttuminen aiheuttaa akun lämpenemistä pikalatauksen yhteydessä sekä akun nopeaa tyhjenemistä moottoritiellä ajettaessa. Koska korkea lämpötila ei ole hyväksi akkujen kestolle (ja koska Nissanilla on akkutakuu), on Nissan ratkaissut ongelman hidastamalla pikalataamisen nopeutta ja jopa ajonopeutta äärimmäisissä lämpötiloissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että luvattu pikalatausnopeus ei pidä paikkaansa vaan akun täyttymistä voi joutua odottamaan latauspisteellä useita tunteja.
Avsaknad av kylning leder till att batteriet blir varmt då det snabbladdas eller laddas ur snabbt vid motorvägskörning. Eftersom hög värme inte är bra för batteriernas livslängd (och eftersom Nissan ger batterigarantier) har de då valt att låta bilens dator strypa laddningshastighet vid snabbladdning och till och med körhastigheten vid extrema temperaturer. Och detta innebär rent praktiskt att den utlovade snabbladdningen inte blir särskilt snabb utan att man kan få sitta och vänta i flera timmar vid en laddstation på att köra vidare.

Battery temperature

Me olemme kuitenkin suoriutuneet noin 450 kilometrin ajomatkoista ilman ongelmia. Tuota paljon pidemmät päivämatkat menevät luultavasti käytännössä aika mahdottomiksi. Tästä voit kuunnella norjalaisen sähköautogurun Björn Nylandin kokemuksia tuhannen kilometrin testimatkalta Nissan Leafilla.
Vi har dock klarat bilresor på ca 450 kilometer per dag utan problem. Dagsresor som är mycket längre blir dock troligtvis opraktiska. Här kan du se norska elbilsgurun Björn Nyland berätta om sina lärdomar efter en testresa på tusen kilometer med Nissan Leaf.


Akun ylikuumenemista voit välttää näillä keinoilla:
  • Huolehdi siitä, että akku on viileä ja täyteen ladattu ENNEN pitkää matkaa - lataa siis hitaasti lähelle 100 %
  • Pidä silmällä akkulämpötilan mittaria ajaessasi
  • Aja hiukan hitaammin moottoriteillä - me emme yleensä aja yli 105 km/h
  • Pyri pitämään pitkä lounastauko, jonka aikana voit ladata ilmavasti ja viileästi pysäköidyn autosi “puolinopeasti” 6 kw:n teholla 
  • Pikalataa kun latausta on jäljellä 15-20 % äläkä lataa täydempään kuin 80-85 %:iin
Näillä keinolla olemme voineet pikaladata kolme kertaa yhden päivän aikana kohtuullisella latausnopeudella (n. 30 kW). Ensimmäinen lataus tapahtuu usein maksiminopeudella (n. 44 kW).
För att undvika att batteriet blir överhettat så finns det ett antal knep som hjälper till:
  • Se till att batteriet är svalt och fulladdat INNAN du börjar din långresa - det vill säga ladda långsamt och fyll upp till ca 100%  
  • Bilen har en indikator för batteritemperatur som man kan hålla ett öga på
  • Kör litet långsammare på motorväg - vi brukar inte köra snabbare än 105 km/h
  • Tag gärna en lång lunch om det passar och ladda “halvsnabbt” med 6 kW under tiden och ställ gärna bilen luftigt och svalt
  • När du väl snabbladdar - se till att ladda vid ca 15-20 % laddning och ladda inte mer än 80-85 %
På så sätt har vi kunnat snabbladda tre gånger på en dag med med helt anständig laddhastighet (ca 30 kW).  Den första laddningen brukar alltid ske med max-fart (ca 44 kW).

Charging and lunching

Jos ajat 200-300 kilometriä lyhyempiä päivämatkoja, voit ajaa kuin kuka tahansa ruotsalainen / suomalainen autoilija. Saksassa ei Nissan Leafilla kannata kokeilla vapaata nopeutta autobaanoilla :-)
Om du kör kortare dagssträcka än 200-300 km så kan du köra som en vanlig svensk / finsk bilist.  I Tyskland ska du dock inte prova “fri fart” på Autobahn med Nissan Leaf :-)

Huhutaan, että vuoden 2019 Nissan Leafissa on aktiivinen akun jäähdytys ja suurempi akkukapasiteetti.
Årsmodell 2019 av Nissan Leaf ryktas få aktiv batterikylning och större batterikapacitet.

Comments