Laukut on pakattu, huonekasvit kasteltu. 100 % lataus sekä autossa että läppärissä. Emme tiedä milloin tulemme takaisin, ehkä kolmen kuukauden päästä, ehkä ei.
Väskorna är packade, krukväxterna vattnade. 100 % laddning både i bil och laptop. Vi vet inte när vi kommer tillbaka, kanske om tre månader, kanske inte.
Aloitamme matkamme Tanskan Skagenista, mutta sinne päästäksemme ajamme ensin kolmen pysähdyksen taktiikalla Göteborgiin. Lounas Stavsjö krog & caféssa, pikapysähdys Ödeshögissä ja vielä Ulricehamnin Mäkkärillä.
Vi börjar vår resa i Skagen, Danmark, men
för att komma dit, kör vi först till Göteborg med tre depåstopps taktik. Lunch i Stavsjö
krog & café, snabbstopp i Ödeshög och en till på Donken i Ulricehamn.
Sähköautomme suoriutuu 250 km:n matkasta yhdellä latauksella, mutta on parempi, ettei akku kokonaan tyhjene ennen latausta. Sama koskee myös kuljettajia. Kahvi- ja vessataukojen yhteydessä vaihdamme ajovuoroa.
Vår elbil klarar sig en 25 mils resa med en laddning, men det är bättre att batteriet inte töms helt före laddning. Samma gäller för förarna. Vi byter tur i samband med kaffe- och toapauserna.
Kesäisellä Norjan-matkallamme opimme, että vaikka latauspysähdykset suunnittelisi huolella, voi tulla yllätyksiä. Tolppa ei ehkä olekaan siellä, missä verkkosivu väittää sen olevan tai sen käyttämiseen tarvitaan erityinen latauskortti, jota meillä ei ole. Tai sitten kylän ainoassa, hitaassa latauspisteessä on jo toinen auto. Silloin voi käydä niin, että tutustuu paikkakunnan kaikkiin 10 nähtävyyteen todella perusteellisesti. Varsinkin kun yli puolet niistä sijaitsee samalla torilla.
Under vår Norge-resa i somras fick vi lära
oss att det kan bli överraskningar även om man har planerat laddpauserna
med omsorg. Stolpen kanske inte är där webbsidan påstår den ska finnas eller så
krävs det ett speciellt laddkort som vi inte har. Eller så används byns enda,
långsamma laddplats redan av en annan bil. Då kan det hända att man lär känna ortens
alla 10 sevärdheter väldigt grundligt. Särskilt när över hälften av dem ligger
på ett och samma torg.
Pääsimme perille
Göteborgiin myöhemmin kuin luulimme. Etukäteen parkkihallista varaamamme latauspaikan oli valloittanut Tesla, jolle yksi ruutu ei ollut riittänyt. Retkeilymajan respasta saatu ajo-ohje lähimmälle yleiselle latauspaikalle
oli hiukan vaikeaselkoinen, mutta kun oikea osoite lopulta löytyi, oli latausta
jäljellä peräti 2 %.
Hurtigladere |
Vi kom fram till Göteborg senare än vi
trodde och så hade en Tesla ställt sig över två laddplatser i garaget, inklusive den vi hade reserverat i förväg. Vägledningen
till närmaste allmänna laddplats vi fick från vandrarhemmets reception var lite
svårförståelig, men när den rätta adressen hittades till slut, hade bilen
fortfarande hela 2 % laddning kvar.
Oscar Fredriks Kyrka |
Trots fotografering av kyrkan, hann vi
precis före kökets stängning kl 21.30 till restaurang Goda grannar och fick
supergod mat och bra service.
Vad lite packning ni har för tre månaders resa! Så ska man packa! Vissa svårigheter med laddningen kommer göra resan extra spännande.
ReplyDeleteVi reser alltid bara med "handbagage" - oavsett reselängd :-)
Delete