Toinen meistä on aina halunnut käydä Amsterdamissa ja toinen taas Antwerpenissä. Toisen odotukset ylittyivät, toisen eivät.
En av oss har alltid velat besöka Amsterdam och den andra i Antwerpen. En av oss fick förväntningarna överträffade, den andra inte.
En av oss har alltid velat besöka Amsterdam och den andra i Antwerpen. En av oss fick förväntningarna överträffade, den andra inte.
Amsterdamin kanaaleissa ja taloissa silmä lepäsi, etniset ravintolat olivat loistavia ja hollantilaisten mestarien (erityisesti Vermeerin) maalaukset vievät katsojan toiseen todellisuuteen. Kukkatorilla myytiin enimmäkseen siemeniä, kukkasipuleita ja juurakoita, mutta myös turistihinnoittelusta huolimatta käsittämättömän edullisia leikkokukkakimppuja. Koko kaupunki on oikea esteetikon unelma.
Ögat vilade på Amsterdams kanaler och hus, de etniska restaurangerna var lysande och målningarna av holländska mästare (särskilt av Vermeer) tog betraktaren till en annan verklighet. På blomstermarknaden såldes huvudsakligen frön, blomsterlökar och rotknölar, men även buketter, vars turistpriser var obegripligt förmånliga. Hela staden är en riktig dröm för en estetiker.
Ögat vilade på Amsterdams kanaler och hus, de etniska restaurangerna var lysande och målningarna av holländska mästare (särskilt av Vermeer) tog betraktaren till en annan verklighet. På blomstermarknaden såldes huvudsakligen frön, blomsterlökar och rotknölar, men även buketter, vars turistpriser var obegripligt förmånliga. Hela staden är en riktig dröm för en estetiker.
Asuimme IJburgissa, joka on uusi asuinalue noin vartin raitiovaunumatkan päässä keskustasta. Siellä täällä näkyi Tesloja ja mini-sähköautoja. Jälkimmäisiä oli erityisesti keskustassa. Emme vieläkään onnistuneet näkemään, kuinka kanaalin viereen pysäköidystä autosta poistutaan!
Vi bodde i IJburg, som är ett nytt bostadsområde ungefär en kvarts spårvagnsresa från city. Här och var kunde man se Teslor och mini-elbilar. De sistnämnda fanns särskilt i centrum. Vi lyckades fortfarande inte se hur man tar sig ut ur en bil som parkeras vid kanalen!
Paikoin turisteja oli todella paljon, varmaankin koulujen lomaviikosta johtuen. Välillä sieraimiin kantautui coffeeshopeista kannabiksen tuoksu. Harmillista, että toinen päivä oli sateinen, muuten olisimme tutustuneet useampiinkin kaupunginosiin. Ehkä meidän olisi pitänyt vuokrata tällainen mini-sähköauto.
I vissa ställen fanns väldigt mycket turister, säkerligen pga höstlovsvecka. Litet då och då kände man cannabisdoften från coffeeshops i näsborrarna. Synd att den andra dagen var regnig, annars hade vi lärt känna flera stadsdelar. Kanske borde vi ha hyrt en sådan här mini-elbil.
I vissa ställen fanns väldigt mycket turister, säkerligen pga höstlovsvecka. Litet då och då kände man cannabisdoften från coffeeshops i näsborrarna. Synd att den andra dagen var regnig, annars hade vi lärt känna flera stadsdelar. Kanske borde vi ha hyrt en sådan här mini-elbil.
Antwerpenistä saatu kuva coolina arkkitehtuurin, hyvän ruuan ja oluen sekä muodin mekkana piti kyllä osin paikkansa, mutta ehkä Amsterdamissa kävellyt kymmenet kilometrit painoivat jaloissa ja himmensivät Antwerpenin charmia. Myös osa Grote Marktista oli paketoitu remontin vuoksi muoviin.
Bilden av Antwerpen som ett coolt mecka av arkitektur, bra mat och öl samt mode stämde delvis, men kanske tyngde de i Amsterdam promenerade milen i benen och minskade Antwerpens charm. Även delar av Grote Markt var inplastat pga renovering.
Kiipesimme MASin huipulle maisemia katsomaan (kuva rakennuksesta Instagramissa), ihailimme erikoisia muotiluomuksia näyteikkunoissa ja seurasimme hetken Korean laivaston jonglööreja ja orkesteria, jotka esiintyivät torilla. Rautatieasema oli mahtava kuin katedraali.
Vi klättrade upp på MAS för att titta på utsikten (bild av byggnaden finns på Instagram), beundrade speciella modeskapelser i skyltfönstren och tittade ett tag på koreanska flottans jonglörer och orkester som uppträdde på torget. Järnvägsstationen var mäktig som en katedral.
Tällä kertaa näkemättä jäivät timanttikaupat ja juutalaiskorttelit, sen sijaan nautimme hetken hiljaisuudesta kasvitieteellisessä puutarhassa. Myös Antwerpenissä liikuimme kätevästi raitiovaunuilla ja metrolla, vaikka olimmekin etukäteen rekisteröineet sähköautomme niin, että olisimme saaneet ajaa sillä myös keskustan ympäristövyöhykkeellä.
Den här gången besökte vi inte diamantbutiker eller de judiska kvarteren, däremot njöt vi av en stunds tystnad i botaniska trädgården. Även i Antwerpen rörde vi oss smidigt med spårvagn och tunnelbana, trots att vi hade registrerat vår elbil på förhand för att få köra med den i miljözonen.
Vi klättrade upp på MAS för att titta på utsikten (bild av byggnaden finns på Instagram), beundrade speciella modeskapelser i skyltfönstren och tittade ett tag på koreanska flottans jonglörer och orkester som uppträdde på torget. Järnvägsstationen var mäktig som en katedral.
Tällä kertaa näkemättä jäivät timanttikaupat ja juutalaiskorttelit, sen sijaan nautimme hetken hiljaisuudesta kasvitieteellisessä puutarhassa. Myös Antwerpenissä liikuimme kätevästi raitiovaunuilla ja metrolla, vaikka olimmekin etukäteen rekisteröineet sähköautomme niin, että olisimme saaneet ajaa sillä myös keskustan ympäristövyöhykkeellä.
Den här gången besökte vi inte diamantbutiker eller de judiska kvarteren, däremot njöt vi av en stunds tystnad i botaniska trädgården. Även i Antwerpen rörde vi oss smidigt med spårvagn och tunnelbana, trots att vi hade registrerat vår elbil på förhand för att få köra med den i miljözonen.
Sunnuntaiaamuna raaputimme ensimmäistä kertaa matkan aikana huurretta auton tuulilasista - siis hyvä päivä jatkaa kohti etelää. Vuorossa oli reissumme toinen pitkä ajopäivä: Antwerpenistä Trouville-sur-Meriin on noin 450 km eli suurinpiirtein sama kuin Tukholmasta Göteborgiin. Välttelimme moottoriteitä, koska emme kuitenkaan aja kuin korkeintaan 105 km/h pitkillä matkoilla. Pienempiä teitä ajaessa näkee hienompia maisemia ja kaikenlaisia erikoisuuksia, kuten esim. fasaaninmetsästysseurueita, sokerijuurikasvuoria ja ensimmäisen maailmansodan brittiläisiä, australialaisia ja eteläafrikkalaisia hautausmaita. Viimeksi mainitut konkretisoivat pysäyttävällä tavalla Sommen taistelun mittakaavan.
På söndagsmorgon skrapade vi is från vindrutan för första gången på vår resa - det var alltså en bra dag att fortsätta söderut. Det skulle bli den andra långa kördagen på vår tur: från Antwerpen till Trouville-sur-Mer är det ca 450 km, dvs ungefär samma som från Stockholm till Göteborg. Vi undvek motorvägar eftersom vi i varje fall kör inte fortare än 105 km/h på långresor. När man tar mindre vägar får man se finare vyer och alla sortens konstigheter, som t.ex. fasanjaktsällskap, sockerbetsberg samt brittiska, australiensiska och sydafrikanska begravningsplatser från första världskriget. De sistnämnda konkretiserar på ett gripande sätt skalan av slaget vid Somme.
På söndagsmorgon skrapade vi is från vindrutan för första gången på vår resa - det var alltså en bra dag att fortsätta söderut. Det skulle bli den andra långa kördagen på vår tur: från Antwerpen till Trouville-sur-Mer är det ca 450 km, dvs ungefär samma som från Stockholm till Göteborg. Vi undvek motorvägar eftersom vi i varje fall kör inte fortare än 105 km/h på långresor. När man tar mindre vägar får man se finare vyer och alla sortens konstigheter, som t.ex. fasanjaktsällskap, sockerbetsberg samt brittiska, australiensiska och sydafrikanska begravningsplatser från första världskriget. De sistnämnda konkretiserar på ett gripande sätt skalan av slaget vid Somme.
Fasaanin metsästystä - Fasanjakt |
Comments
Post a Comment