Sähköauto-opas, osa 3 - Elbilsguide, del 3


Arkilataaminen julkisessa latauspisteessä - Vardagsladdning med offentlig laddstolpe

Meille kerrostaloasukkaalle arkilataus tarkoittaa sitä, että lataamme auton muutaman kerran viikossa julkisissa latauspisteissä, esim. lähimmässä parkkihallissa. Tukholmassa on joillakin metro- ja lähijuna-asemilla liityntäpysäköintipaikkoja, joissa voi ladata koko päivän 15 kruunulla, kunhan tulee paikalle ennen yhdeksää aamulla. SL:n kuukausilipun omistajille se on ilmaista.
För oss som bor i lägenhet så innebär vardagsladdning att vi någon gång i veckan kör till ett offentligt parkeringsgarage i närheten. Stockholms stad har infartsparkeringar vid vissa tunnelbanestationer och pendelstationer och kommer man dit innan kl 9 så får man stå och ladda hela dagen för 15 kr. Eller gratis om man har SL:s månadskort.

Charging in Amboise, France

Joskus on kätevää täyttää akkua sillä aikaa kun tekee ostoksia, kiertelee turistina tai on töissä. Julkisia latauspisteitä tarjoavat esim. pysäköintiyhtiöt, kunnat ja ostoskeskukset. Yleensä tarvitset lataamiseen Mode 3 Type 2 -kaapelin, joka tulee auton mukana. Joissakin latauspisteissä on valmiina samanlainen, mutta kiinteä kaapeli.
Ibland är det praktiskt att även fylla på batteriet när du handlar, turistar eller jobbar. Då finns det offentliga laddstolpar som är en tjänst som erbjuds av till exempel parkeringsbolag, kommuner eller shoppingcenter. Det normala är då att du tar fram Mode 3 Type 2-kabeln som kom med bilen och pluggar in i bilen och laddstolpen. Det finns även stolpar som har en fast kabel av samma typ.

Charging in Aarhus, Denmark

Joskus latauspisteet ovat “ilmaisia” ja lataaminen alkaa samoin tein - silloin sähkön hinta sisältyy jo maksamaasi parkkimaksuun. Joskus latauspisteet ovat maksullisia ja silloin maksu suoritetaan yleensä RFID-kortilla tai mobiilisovelluksella. Usein hinta on kaksinkertainen kotilataamiseen verrattuna, sillä maksulla katetaan mm. tolpan investointikustannuksia. Toisaalta taas tehokin voi olla parempi, esim. 6 kW tavallisen 3 kW:n sijasta, ja siksi lataaminen hoituu nopeammin. Nissan Leaf ei voi ottaa vastaan enempää kuin 6,6 kW “arkilaturin” kautta, mutta toisissa autoissa ei välttämättä ole vastaavaa rajoitusta.
Ibland är denna tjänst ”gratis” och laddningen startar direkt – då ingår elkostnaden i det som du redan betalar för själva parkeringen. I andra fall behöver du betala för laddningen, vanligtvis med ett RFID kort eller en mobil-app. Ofta är kostnaden ungefär dubbelt upp mot hemmaladdning för att täcka investeringskostnaden för själva stolpen etc. Å andra sidan, då kan även effekten och därmed laddhastigheten vara högre än hemma, till exempel 6 kW istället för 3 kW. Nissan Leaf kan inte ta emot mer än 6,6 kW via ”vardagskontakten”, men andra bilar har inte nödvändigtvis den begränsningen.

Charging in Hörnum, Sylt

Oletko huolissasi siitä, että joku varastaa kaapelin sillä aikaa kun lataat? Nissan Leafissa kaapeli lukittuu sähkömagneettisesti silloin kun sillä ladataan ja usein kaapeli lukittuu samalla tavalla myös latauspisteeseen. Jos lukitustoiminto puuttu autostasi, tavallinen riippulukko riittää luultavasti pitämään kaapelisi tallessa.
Är du orolig för att någon ska stjäla din kabel medan du laddar? I Nissan Leaf låses kabeln elektromagnetiskt när den laddar och ofta låses den även på samma sätt i laddstolpen. Om låsfunktionen saknas i din bil, brukar ett vanligt hänglås räcka bra.

Charging in Tversted, Denmark

Kerromme myöhemmin kuinka julkisia latauspisteitä etsitään sekä esittelemme eri maksutapoja.
Vi berättar senare hur man hittar offentliga laddplatser samt presenterar olika betalningssätt.

Comments