Arkilataaminen julkisessa latauspisteessä - Vardagsladdning med offentlig laddstolpe
Meille
kerrostaloasukkaalle arkilataus tarkoittaa sitä, että lataamme auton muutaman
kerran viikossa julkisissa latauspisteissä, esim. lähimmässä parkkihallissa. Tukholmassa
on joillakin metro- ja lähijuna-asemilla liityntäpysäköintipaikkoja, joissa voi
ladata koko päivän 15 kruunulla, kunhan tulee paikalle ennen yhdeksää aamulla.
SL:n kuukausilipun omistajille se on ilmaista.
För oss som bor i lägenhet så innebär vardagsladdning att vi
någon gång i veckan kör till ett offentligt parkeringsgarage i närheten.
Stockholms stad har infartsparkeringar vid vissa tunnelbanestationer och
pendelstationer och kommer man dit innan kl 9 så får man stå och ladda hela
dagen för 15 kr. Eller gratis om man har SL:s månadskort.
Joskus on kätevää täyttää akkua sillä aikaa kun tekee
ostoksia, kiertelee turistina tai on töissä. Julkisia latauspisteitä tarjoavat
esim. pysäköintiyhtiöt, kunnat ja ostoskeskukset. Yleensä tarvitset lataamiseen
Mode 3 Type 2 -kaapelin, joka tulee auton mukana. Joissakin latauspisteissä on
valmiina samanlainen, mutta kiinteä kaapeli.
Ibland är det praktiskt att även fylla på batteriet när du
handlar, turistar eller jobbar. Då finns det offentliga laddstolpar som är en
tjänst som erbjuds av till exempel parkeringsbolag, kommuner eller
shoppingcenter. Det normala är då att du tar fram Mode 3 Type 2-kabeln som kom
med bilen och pluggar in i bilen och laddstolpen. Det finns även stolpar som
har en fast kabel av samma typ.
Joskus latauspisteet ovat “ilmaisia” ja lataaminen alkaa
samoin tein - silloin sähkön hinta sisältyy jo maksamaasi parkkimaksuun. Joskus
latauspisteet ovat maksullisia ja silloin maksu suoritetaan yleensä RFID-kortilla tai
mobiilisovelluksella. Usein hinta on kaksinkertainen kotilataamiseen
verrattuna, sillä maksulla katetaan mm. tolpan investointikustannuksia.
Toisaalta taas tehokin voi olla parempi, esim. 6 kW tavallisen 3 kW:n sijasta,
ja siksi lataaminen hoituu nopeammin. Nissan Leaf ei voi ottaa vastaan enempää
kuin 6,6 kW “arkilaturin” kautta, mutta toisissa autoissa ei välttämättä ole
vastaavaa rajoitusta.
Ibland är denna tjänst ”gratis” och laddningen startar
direkt – då ingår elkostnaden i det som du redan betalar för själva
parkeringen. I andra fall behöver du
betala för laddningen, vanligtvis med ett RFID kort eller en mobil-app.
Ofta är kostnaden ungefär dubbelt upp mot hemmaladdning för att täcka
investeringskostnaden för själva stolpen etc. Å andra sidan, då kan även
effekten och därmed laddhastigheten vara högre än hemma, till exempel 6 kW istället
för 3 kW. Nissan Leaf kan inte ta emot mer än 6,6 kW via ”vardagskontakten”,
men andra bilar har inte nödvändigtvis den begränsningen.
Oletko huolissasi siitä, että joku varastaa kaapelin sillä
aikaa kun lataat? Nissan Leafissa kaapeli lukittuu sähkömagneettisesti silloin
kun sillä ladataan ja usein kaapeli lukittuu samalla tavalla myös
latauspisteeseen. Jos
lukitustoiminto puuttu autostasi, tavallinen riippulukko riittää luultavasti
pitämään kaapelisi tallessa.
Är du orolig för att någon ska stjäla din kabel medan du
laddar? I Nissan Leaf låses kabeln elektromagnetiskt när den laddar och ofta
låses den även på samma sätt i laddstolpen. Om låsfunktionen saknas i din bil, brukar ett vanligt hänglås räcka bra.
Kerromme myöhemmin kuinka julkisia latauspisteitä etsitään sekä esittelemme eri maksutapoja.
Vi berättar senare hur man hittar offentliga laddplatser samt presenterar olika betalningssätt.
Comments
Post a Comment