Arkilataaminen omakotitalossa - Vardagsladdning hemma i villa
Arkilataamiseksi kutsumme sitä lataamista, jossa auto on tavallisessa sähköpistokeessa esim. kotona autotallissa, parkkihallissa tai julkisessa latauspisteessä sillä aikaa, kun kuljettaja on töissä, kiertelee turistina tai käy ostoksilla. Aloitamme omakotitalossa lataamisesta, seuraavassa postauksessa kirjoitamme julkisista latauspisteistä.Det som vi kallar för vardagsladdning gör man till exempel hemma i en vanlig hushållskontakt i garaget eller i parkeringshus eller offentlig laddstolpe medan man själv jobbar, turistar eller shoppar. Vi börjar med laddning hemma i villa, i nästa post skriver vi om offentliga laddplatser.
Plug-in-hybridiä ladataan kotona - En laddhybrid laddas hemma |
Om du bor i en villa, bör du absolut anlita en behörig elektriker som kontrollerar uttagets och elsystemets skick. Läs även tips i bilens instruktionsbok, t ex använd enbart jordade kontakter och använd inte skarvsladdar. Det kan vara klokt att investera i en laddbox för hemmabruk för ökad elsäkerhet och laddhastighet om du bor i en villa. Särskilt eftersom det finns generösa bidrag för dessa i Sverige.
Älä tee näin - adapteri ei saa olla maassa! Gör inte så här - adaptern ska inte ligga på marken! |
Om du laddar hemma med vanlig stickkontakt får du en effekt på 3,6 kW vilket förenklat innebär att du kan fylla ett batteri med kapaciteten 36 kWh på 10 timmar (3,6 x 10). Vår Nissan Leaf har ett batteri med 40 kWh kapacitet vilket innebär att då kan man nästan ladda helt fullt på en natt. De sista 20 % tar längre tid eftersom hastigheten sjunker när batteriet börjar fyllas.
Tosin harvoin akkua tulee ajettua täysin tyhjäksi - tai ladattua täyteen. Sähköauton "tankkaajan" täytyykin omaksua uusi ajattelutapa. Testeissä näkee usein lukuja tyyliin latausaika nollasta sataan, mutta 0 ja 100 ovat näissä yhteyksissä aika harvinaisia lukuja. Päivän aikana ei yleensä tule ajettua kovin monia kymmeniä kilometrejä. Tyypillinen sähköautoilija lataa akun 80-85 %:iin yön aikana ja illalla latausta on jäljellä vielä 30-40%. Se on myös fiksu toimintatapa akun elinkaaren kannalta. Nykyiset akut (myös kännyköiden) kuluvat nopeammin, jos niitä ladataan koko ajan täyteen - tai jos ne tyhjenevät kokonaan.
Dock är det så att man sällan kör batteriet helt tomt – eller laddar det helt fullt. Detta är en omställning från fossila bilars tankning. Ofta ser man siffror i biltester och liknande på laddtid från 0-100% men både 0 och 100 är ganska ovanliga siffror i dessa sammanhang. Till vardags kör man ju inte så många mil. Den typiske elbilisten kanske låter batteriet laddas upp till 80-85% kapacitet på natten, för att sedan ha 30-40% kvar på kvällen när man återvänder hem. Detta är också klokt med tanke på batteriets livslängd. Dagens batterier (inklusive mobiltelefoners batterier) slits snabbare om de hela tiden laddas upp till 100 % - eller laddas ur helt.
Esimerkki latauskustannuksista Ruotsissa - Exempel på laddkostnad i Sverige
Kesämökillämme vihreän sähkön kokonaishinta on noin 0,80 kr / kWh (verkko- ja sähkömaksu). Tyypillinen 20 kWh:n kotilataus maksaa siis noin 16 kruunua (20 x 0,80 kr). 20 kWh:llä ajaa noin 133 km, koska keskikulutus on 15 kWh / 100 km. Kustannukset 100 km:lle ovat siis noin 12 kruunua (16 kr / 133 km).På vårt sommarställe är elpris för grön el ca 0,80 kr / kWh (nätavgift + elavgift). En typisk hemmaladdning på 20 kWh kostar alltså ca 16 kr (20 x 0,80 kr). På 20 kWh kommer vi ca 133 km eftersom genomsnittsförbrukning är 15 kWh per 100 km. Detta ger en milkostnad på ca 1,20 kr (16 kr /133 km).
Comments
Post a Comment